Plan je maaltijden in!

Het maken van een weekmenu kan ontzettend handig zijn als je het druk hebt, maar wel graag lekker en gezond eet. Zoals ik hier al eens heb uitgelegd, maak ik zelf elke week een menu. Ik merk dat ik er veel gevarieerder door eet. Zonder planning grijp ik al gauw naar hetzelfde... Ook zorgt het weekmenu ervoor dat ik gezondere keuzes maak. Door van te voren al te weten wat ik ga maken, sta ik niet last minute in de supermarkt zonder inspiratie. Dit voorkomt dan weer dat ik ineens ingrediënten voor een ravioli met roomsaus in huis haal. Door mijn planning hoef ik ook maar twee keer in de week boodschappen te doen. Als je elke dag boodschappen doet, haal je vaak allerlei dingen die je helemaal niet nodig had. Ook word je zo vaker in de verleiding gebracht door het gangpad met de Oreo's en de Lays. Kortom: ik heb super veel profijt van het maken van een weekmenu! Hoe ik dit precies doe zal ik je hieronder uitleggen.

Een keer in de week ga ik echt even aan tafel zitten voor het maken van ons weekmenu. Ik pak onze agenda's erbij en kijk wanneer we 's avonds weinig tijd hebben voor het eten. Hier houd ik dan ook rekening mee in de planning van de maaltijden. Als mijn vriend op donderdagavond sport, kook ik wat snels. Als ik op dinsdag laat uit de studie kom, maakt mijn vriend wat lekkers. Ook houd ik rekening met wanneer er mensen mee eten, of als een van ons misschien ergens anders eet.   

Vervolgens plan ik dus de maaltijden in. Ik kijk naar de aanbiedingen van de supermarkt bij ons in de buurt en kijk of ik met deze producten een lekkere maaltijd kan verzinnen. Dit maakt gezond eten net even wat beter te betalen. Inspiratie voor maaltijden doe ik vooral op op het internet. Verder eten we natuurlijk heus niet elke avond wat nieuws en pak ik er ook recepten bij uit ons eigen 'familieboek'.  Ik plan ook vaak een restjesdag in. Waarom kun je hier teruglezen.

Nu de maaltijden in de planning staan, begin ik met het maken van een boodschappenlijstje. Dit doe ik dan voor een halve week. Als ik voor de tweede keer boodschappen ga doen die week, pak ik mijn planning er weer even bij en maak ik een nieuw lijstje. Vergeet niet de overige producten toe te voegen, zoals toiletpapier en ontbijtproducten!

Nou, ik denk dat ik nu wel een goed beeld heb gegeven van hoe ik mijn weekmenu maak. Het kost even wat tijd om deze planning te maken, maar het levert me zoveel op! Daarbij gaat het natuurlijk een stuk sneller als je de recepten gebruikt die je al kent. Je hoeft niet altijd maar wat nieuws te maken. Vooral het feit dat ik maar twee keer per week in de supermarkt sta, scheelt me een hoop tijd. Daarbij maak ik zo veel gezondere en gevarieerdere keuzes.

Hieronder kun je nog een leuke maaltijdplanner downloaden, geheel in de stijl van Vegetarisch met Amber. Dit maakt het plannen net even leuker!

 

PDF
Maaltijdplanner Vegetarisch met Amber
PDF [148.0 KB]
Download (23 downloads)

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.